“Shpikjet njerëzore nuk kanë zbuluar ende një proces mekanik për të zëvendësuar kuajt si forcë shtytëse për makinat”, u ankua “Le Petit Journal”, një gazetë franceze në dhjetor 1893.
Përgjigjja ishte të organizonte garën Paris-Rouen për karroca me rrota, të realizuar në korrikun e vitit të ardhshëm. Nga 102 pjesëmarrësit përfshiheshin automjete që punojnë nga avulli, benzina, energjia elektrike, ajri i kompresuar dhe hidraulika.
Vetëm 21 prej tyre u kualifikuan për garën 126 kilometërshe, e cila tërhoqi turmë të mëdhe. Fituesi ishte motori me derivate djegëse. I cili gjatë shekullit të ardhshëm do të shendohej në industrinë e energjisë e cila do të ndryshonte botën, transmeton gazetametro.net
Fundi i madh
Por ditët e tij janë të numëruara. Fitimet e shpejta në teknologjinë e baterisë preferojnë motorët elektrikë në vend. Në Paris në vitin 1894 nuk u bë një makinë e vetme elektrike në vijën e nisjes, pjesërisht sepse kishin nevojë për stacionet zëvendësuese të baterive çdo 30 km ose më shumë. Makinat e sotme elektrike, të mundësuar nga bateri litium-jon, mund të punojnë shumë më mirë.
Chevy Bolt ka një gamë prej 383 km; Tifozët e Tesla kohët e fundit e vozisin Model S më shumë se 1,000 km në një mbushje të vetme. Ai optimist parashikon se automjetet elektrike do të përbëjnë 14% të shitjeve të makinave globale deri në vitin 2025. Të tjerët kanë parashikime më modeste, por po i rishikojnë ato me shpejtësi ndërsa bateritë bëhen më të lira dhe më të mira – çmimi për kilovat orë ka rënë nga $ 1,000 në 2010 në $ 130-200 sot. Rregulloret po shtrëngohen gjithashtu. Muajin e kaluar, Britania u bashkua me një listë të zgjerimit të shteteve vetëm me energji, duke thënë se të gjitha makinat e reja duhet të jenë emision zero deri në vitin 2050.
Zhvendosja nga karburantet në bateritë dhe motorët elektrikë nuk ka të ngjarë të zgjasë aq gjatë. Vdekja e parë e vdekjes së motorit me derivate djegëse tashmë është duke reflektuar rreth botës dhe shumë nga pasojat do të jenë të mirëseardhura.
Për të vlerësuar se çfarë është përpara, mendoni se si motori me derivate djegëse të brendshme ka formuar jetën moderne. Bota e pasur u rindërtua për automjete, me investime të mëdha në rrjetet rrugore, së bashku me qendrat tregtare dhe restorantet nëpër rrugë. Rreth 85% e punëtorëve amerikanë udhëtojnë me makinë. Carmaking ishte gjithashtu një gjenerator i zhvillimit ekonomik dhe zgjerimit të klasës së mesme, në Amerikën e pasluftës. Tani ka rreth 1 miliard makina në rrugë, pothuajse të gjitha të mundura nga lëndët djegëse fosile. Megjithëse shumica e tyre qëndrojnë të papunë, motorët e Amerikës dhe makinat e kamionëve mund të prodhojnë dhjetë herë më shumë energji sa edhe stacionet e tyre të energjisë. Motori me djegie të brendshme është motori më i fuqishëm në histori.
Por elektrifikimi ka hedhur industrinë e makinave në trazirë. Markat e saj më të mira janë të bazuara në trashëgiminë e tyre inxhinierike – veçanërisht në Gjermani.
Krahasuar me automjetet ekzistuese, makinat elektrike janë shumë më të thjeshta dhe kanë më pak pjesë. Ata janë më shumë si kompjuterë në rrota. Kjo do të thotë se ata kanë nevojë për më pak njerëz për t’i mbledhur ato dhe për pak sisteme ndihmëse nga furnizuesit e specializuar.
Me pak për të shkuar keq, tregu për mirëmbajtjen dhe pjesët rezervë do të zvogëlohet. Ndërsa prodhuesit e sotëm të ballafaqohen me trashëgiminë e tyre të kushtueshme të fabrikave të vjetra dhe fuqive punëtore, “investitorët” e rinj do të jenë të pakthyeshëm. Markat Premium mund të jetë në gjendje të dallohen nga stili dhe trajtimi, por prodhuesit e makinave në masë të tregut do të duhet të konkurrojnë kryesisht në kosto.
Makinat elektrike, së bashku me teknologjinë e ngasjes dhe vetë ngasjes mund të nënkuptojnë që pronësia është zëvendësuar gjerësisht nga “transporti si një shërbim”, në të cilin flotën e makinave ofrojnë xhiro me kërkesë. Në vlerësimet më ekstreme, kjo mund të zvogëlojë industrinë deri në 90%. Shumë makina elektrike, vetë-ngasëse, do t’u lejonin qytezave të zëvendësojnë parkingjet e makinave (deri në 24% të zonës në disa vende) me banim të ri.
Edhe pa një ndryshim në automjete të sigurta, të vetëshpallshme, shtytja elektrike do të ofrojë përfitime të mëdha mjedisore dhe shëndetësore. Mbushja e baterive të makinave nga stacionet qendrore të energjisë është më efikas se karburanti në motorë të veçantë. Makinat ekzistuese elektrike reduktojnë emetimet e karbonit me 54% krahasuar me ato të benzinës, sipas Këshillit Kombëtar të Mbrojtjes së Burimeve të Amerikës, kjo shifër do të rritet pasi makinat elektrike bëhen më efikase dhe gjenerimi i rrjetit bëhet më i gjelbër.
Niveli i ndotjes globale të ajrit do të bjerë gjithashtu. Organizata Botërore e Shëndetësisë thotë se është rreziku i vetëm më i madh për shëndetin mjedisor, me ndotjen e ajrit në natyrë me anë të karburanteve, në vit vdesin 3.7 milion njerëz. Një studim zbuloi se emetimet e makinave vrasin 53,000 amerikanë çdo vit, kundrejt 34,000 që vdesin në aksidente rrugore.
Dhe pastaj aty është edhe vaj. Rreth dy të tretat e konsumit të naftës në Amerikë janë në rrugë dhe një sasi e mirë e pjesës tjetër shfrytëzon nënproduktet e rafinimit të naftës së papërpunuar për të bërë benzinë dhe naftë. Industria e naftës është e ndarë rreth asaj se kur të presë kërkesën maksimale.
Royal Dutch Shell thotë se mund të jetë pak më shumë se një dekadë larg. Perspektiva do të peshojë mbi çmimet shumë kohë më parë. Për shkak se askush nuk dëshiron të mbetet me vaj të padobishëm në tokë, do të ketë mungesë investimesh të reja, veçanërisht në zona të reja me kosto të lartë, siç është Arktiku. Në të kundërt, prodhuesit si Arabia Saudite, me rezerva të mëdha që mund të përdoren me çmim të ulët, do të jenë nën presion për të marrë pompimin para se të jetë tepër vonë: Lindja e Mesme do të ketë rëndësi, por shumë më pak se sa ka ndodhur. Megjithëse do të ketë ende një treg për gazin natyror, i cili do të ndihmojë në gjenerimin e energjisë për të gjitha ato makina elektrike, çmimet e paqëndrueshme të naftës do të rrisin vendet që varen nga të ardhurat e hidrokarbureve për të mbushur arkën kombëtare. Kur vëllimet bien, rregullimi do të jetë i mbushur, veçanërisht aty ku lufta për pushtet ka kohë që ka të bëjë me kontrollin e pasurisë së naftës. Në vende të tilla si Angola dhe Nigeria ku nafta ka qenë shpesh një mallkim, përhapja e fuqisë ekonomike mund të sjellë përfitime të jashtëzakonshme.
Çmimi i karburanteve të litiumit është rritur nga 4.000 dollarë në ton në 2011 në më shumë se 14.000 dollarë. Kërkesa për elementët e motorët elektrikë po rritet gjithashtu. Litiumi përdoret jo vetëm për makina të energjisë: shërbimet kërkojnë që bateritë gjigante të ruajnë energjinë kur kërkesa është e ngadaltë dhe e lëshon atë si kulmin. A do të bëhet kjo e tërë Kili i pasur me litium Arabinë Saudite? Jo saktësisht, sepse makina elektrike nuk e konsumojnë atë; Vjetër bateritë litium-jon nga makinat mund të ripërdoren në rrjetet e energjisë, dhe pastaj riciklohen.
Motori me djegie të brendshme ka pasur një punë të mirë dhe ende mund të dominojë anijeve dhe aviacionit për dekada të tëra. Por motorët e tokës së shpejti do të ofrojnë lirinë dhe komoditetin më me çmim të ulët dhe të pastër. Ndërsa kalimi në makinat elektrike kthen trendin në botën e pasur drejt rënies së konsumit të energjisë elektrike, politikëbërësit do të duhet të ndihmojnë, duke siguruar që ka kapacitet të mjaftueshëm gjenerues – megjithë sistemin e thyer të rregullimit të shumë vendeve.
Makinat elektrike pa shofer në shekullin 21 kanë gjasa të përmirësojnë botën në mënyra të thella dhe të papritura, ashtu si automjetet e mundura nga motorët me djegie të brendshme.
Por do të jetë një rrugë me gunga. Shtrëngojuni./The Economist