Presidenti Donald Trump ka përsëritur vazhdimisht pretendimet se Kina “operon” Kanalin e Panamasë dhe ka kërcënuar se do të marrë përsëri rrugën ujore për të bllokuar atë që ai e sheh si ndikim në rritje të Pekinit.
BBC Verify ka bërë një analizë duke treguar se SHBA mbetet përdoruesi kryesor i kanalit, por përfshirja kineze në projektet e infrastrukturës rreth rrugës ujore – e cila operohet drejtpërdrejt nga Panamaja – është rritur vitet e fundit.
Deri në 14,000 anije përdorin kalimin 51 milje (82 km) çdo vit. Ai lidh Oqeanin Atlantik dhe Paqësor në të gjithë vendin e Amerikës Qendrore, duke shmangur një udhëtim të gjatë dhe të kushtueshëm rreth Amerikës së Jugut.
Rruga ujore shkurton kohën që i duhet mallrave për të kaluar nga Shenzhen në Kinë në bregun lindor të SHBA-së, ose midis San Franciskos dhe Nju Jorkut, me javë.
Pasi Panamaja u nënshkrua në Iniciativën Brez dhe Rrugë (BRI) në 2017 – ku Pekini investon në infrastrukturë në të gjithë globin – kompanitë kineze ishin më aktive rreth kanalit. Panamaja u largua nga partneriteti në fillim të këtij muaji mes presionit të SHBA.
Megjithatë, shumica e zemërimit të Trump është përqendruar në kontrollin kinez mbi portet që i paraprijnë BRI-së.
Ka pesë porte kontejnerësh rreth Kanalit të Panamasë. Të gjitha ato operohen nga kompani të huaja. Tre nga portet kryesore të kontejnerëve të kanalit – Colon, Rodman dhe Manzanillo – operohen nga kompani me bazë në Singapor, Tajvan dhe SHBA.
Por shumica e vëmendjes së SHBA-së është përqendruar te dy më të mëdhenjtë, Cristóbal dhe Balboa. Ato qëndrojnë në të dy skajet e kanalit dhe janë operuar nga një filial i CK Hutchison Holdings me bazë në Hong Kong që nga viti 1997.
Ndërsa kompania është një korporatë private me bazë jashtë territorit kinez, ekspertët i kanë thënë BBC-së se ligji kinez i sigurisë kombëtare i prezantuar në vitin 2020 mund të lejojë Kinën të ushtrojë ndikim mbi kompanitë me bazë në Hong Kong në rast të një konflikti.
“Për sa i përket ditës, unë jam skeptik nëse ka një linjë të drejtpërdrejtë midis Pekinit dhe CK Hutchison, por në një kohë krize apo konflikti do të ishte relativisht e parëndësishme për Partinë Komuniste Kineze (CCP) të thoshte se do të përdorim portet,” tha Henry Ziemer, një specialist i Amerikës në Qendrën Ndërkombëtare për Studime (International Studies) (BBCCSIS).
Kjo pikëpamje u bë jehonë nga ish-komandantja e komandës jugore të ushtrisë amerikane, gjeneralja Laura J Richardson. Ajo u tha ligjvënësve në vitin 2023 se “në çdo konflikt të mundshëm global, PRC [Kina] mund të përdorë portet strategjike rajonale për të kufizuar hyrjen e anijeve detare dhe tregtare të SHBA”.
Kryetari i CK Hutchison – Victor Li Tzar-kuoi – shërben si anëtar i komitetit kombëtar të Konferencës Konsultative Politike të Popullit Kinez (CPPCC), sipas faqes së internetit të kompanisë së tij.
CPPCC është organi më i lartë këshillimor politik i Kinës i përbërë nga mijëra anëtarë dhe është pjesë e “Sistemit të Frontit të Bashkuar” i cili punon për të ndihmuar ndikimin e qeverisë brenda dhe jashtë vendit. Anëtarët e saj zakonisht përfshijnë figurat kryesore të korporatës. BBC Verify iu drejtua CK Hutchison Holdings për koment.
Ndërsa vëmendja e Trump është përqendruar te Balboa dhe Cristóbal, kompanitë kineze janë përfshirë në projekte diku tjetër rreth kanalit – me një projekt të madh të urës që tërhoqi vëmendjen.
Tre ura aktualisht janë në tre pika të ndryshme të kanalit.
Pak në veri të Urës së Amerikës, një korporatë kineze po ndërton urën e re të katërt, që lidh Panama Cityn me Panamanë Perëndimore. Marrëveshja – për të cilën agjencia e lajmeve Reuters raportoi se kishte vlerë rreth 1.42 miliardë dollarë – është dëmtuar nga vonesat. Por imazhet satelitore gjatë vitit të kaluar tregojnë se zhvillimi i urës është rritur, siç shihet këtu në janar 2025.
Zyrtarët amerikanë kanë ngritur shqetësime për përfshirjen e firmave kineze në projekt. Senatori republikan Ted Cruz tha kohët e fundit se “ura e përfunduar pjesërisht i jep Kinës mundësinë për të bllokuar kanalin pa paralajmërim”, por nuk dha hollësi se si mendonte se ura mund të përdoret si pengesë.
Projekte të tjera të mëdha përfshijnë Terminalin Amador Cruise të ndërtuar nga China Harbour Engineering Company në anën e Paqësorit të kanalit.
Dhe një shtrirje në metronë e qytetit të Panamasë, e cila do të kalojë nën skajin jugor të kanalit, po ndërtohet nga Kompania China Railëay Tunnel Group.
Por ndërkohë që këto projekte përfaqësojnë disa interesa kineze rreth kanalit, autoritetet panameze kanë anuluar disa projekte të tjera të profilit të lartë të udhëhequr nga Kina.
Eddie Tapiero, një ekonomist me bazë në Panama, tha se ai besonte se rreth 50% e projekteve të nisura pasi Panama iu bashkua BRI-së janë ndërprerë ose pezulluar.
Në vitin 2022, një projekt i madh që synonte të zhvillonte një port të ri në Isla Margarita në anën e Karaibeve të kanalit u anulua.
Një linjë hekurudhore me shpejtësi të lartë në të gjithë vendin nga Panama City në David në perëndim të vendit u anulua gjithashtu pas ardhjes në pushtet të qeverisë së re.
Dhe një plan për të ndërtuar një ambasadë të re kineze në ishujt Amador Causeway – që ndodhen në portat e kanalit – u anulua në 2018.
Ekspertët që folën për BBC kanë sugjeruar se ndikimi i Kinës mbi infrastrukturën ishte zgjeruar kryesisht për të mbushur një boshllëk të lënë nga SHBA në rajon.
Tapiero i tha BBC Verify se kompanitë amerikane ishin shpesh të painteresuara ose jo konkurruese në proceset e ofertave në krahasim me konkurrentët kinezë – të cilët ai tha se shpesh ishin të gatshëm të ofronin financa kur kërkonin marrëveshje.
Statistikat për investimet e huaja direkte (IHD) – sasia e parave që vendet po investojnë në një vend tjetër – paraqesin një pamje të ngjashme.
Kina investoi 1.4 miliardë dollarë në Panama në 2023 – një rritje e katërfishtë që nga fillimi i BRI në 2017 – ndërsa investimet amerikane, megjithëse shumë më të larta në përgjithësi, kanë rënë gjatë të njëjtës periudhë.
Investim vjetor në Panama
Nga tetori 2023 deri në shtator 2024, transporti për në ose nga Kina përbënte 21% të ngarkesave që kalonin nëpër rrugë ujore sipas shifrave nga kompania e menaxhimit të Kanalit të Panamasë. Megjithatë, SHBA mbetet investitori më i madh në Panama dhe përdoruesi kryesor i kanalit në një farë mase.
Vitin e kaluar, tre herë e gjysmë më shumë mallra kaluan nëpër kanal për dhe nga SHBA sesa Kina.
Ngarkesa përmes Kanalit të Panamasë, 15 vendet më të mira, tetor 2023 deri në shtator 2024
Ndikimi i Pekinit në Panama mund të jetë në rënie, thotë Henry Ziemer i CSIS.
Autoritetet panameze “kanë pasur një shije se si duket partneriteti infrastrukturor me Kinën, dhe ata nuk janë shumë të kënaqur me këtë. Ai nuk ka sjellë përfitimet e mëdha që u premtuan kur ata nënshkruan për herë të parë në BRI.”
“Kjo është arsyeja pse – së bashku me presionin nga Uashingtoni – kuptimi është tani që Panamaja po kërkon të largohet nga Kina.”/abcnews.al